
Una mirada al futur digital de l’Escola Meritxell
La transformació digital a l’Escola Meritxell no és només una tendència, és una aposta ferma per millorar la qualitat educativa, enriquir l’aprenentatge i avançar com a comunitat. El curs 2025-26 serà clau en aquesta evolució ja que mentre avancem, endegarem un procés de revisió de l’Estratègia Digital de Centre (EDC).
Mentrestant, continuarem impulsant accions concretes que ens permetin créixer com a escola en l’àmbit tecnològic, pedagògic i humà. I ho farem amb un objectiu clar: fer que el digital sigui un recurs realment significatiu per a tot l’alumnat i el professorat.
Els propers passos: què canviarà el curs 2025-26
1. Formació docent més pràctica i coordinada
Mentre revisem en profunditat i responsabilitat la nostra EDC, durant aquest curs es prioritzarà la creació d’espais de trobada i investigació entre docents, on es puguin compartir experiències i posar en pràctica recursos digitals. També es preveu:
- Potenciar la comissió EDC com a referent pedagògic digital dins dels claustres.
- Oferir formacions específiques per a membres de la comissió i per al conjunt del professorat.
2. Un ús més estès i integrat dels recursos tecnològics
S’introduiran canvis per fer un pas endavant en l’ús de la tecnologia com a eina d’aprenentatge:
- Impressora 3D: es vol estendre el seu ús a més matèries i etapes educatives, no només a les tecnològiques.
- Talladora làser: es començarà a incorporar en projectes ja existents i se’n crearan de nous per fomentar la creativitat i les competències dels alumnes.
- Realitat augmentada i realitat virtual: es vol crear activitats senzilles i aplicables a totes les etapes, incloent ulleres RV i càmeres 360º per enriquir els projectes.
- Eines CAD: es mantindran com a recurs per treballar competències digitals, especialment en simulacions i disseny 3D.
3. Consolidació de la robòtica i la programació a l’aula
El projecte de programació i robòtica com a eix transversal es mantindrà i s’ampliarà:
Es marcaran objectius específics per etapa.
L’objectiu és garantir que tot l’alumnat arribi a 4t d’ESO amb una sòlida base en pensament computacional.
4. Intel·ligència artificial a l’escola
Entenem la preocupació per la IA que tenen moltes famílies, però és una realitat propera als joves. I no podem ignorar-la. Per això, volem acompanyar-los perquè en facin un ús responsable i crític.
Una de les grans novetats serà l’exploració de l’ús de la IA generativa a l’aula. Durant el present curs:
- La comissió EDC gestionarà aquest procés.
- Es definiran objectius específics per a cada etapa, tant per a professorat com per a alumnat.
- Es començarà a incorporar la IA com a eina per potenciar la creativitat, l’organització i l’autonomia.
5. El Programa 1×1 amb ipads i els recursos didàctics digitals
Fruit de la reflexió interna dels claustres docents de l’Escola Meritxell, i atenent a les orientacions del Departament d’Educació i Formació Professional, enguany hem endarrerit un nivell l’inici de l’ús d’ipads com a recurs propi de cada alumne de manera que l’alumnat de 5è de Primària segueix treballant de manera similar als cursos inferiors. Paral·lelament, hem equilibrat l’ús de recursos didàctics digitals i en paper a les matèries dels nivells que utilitzen el Programa 1×1 amb ipads.
6. Eliminació de les pantalles a Educació Infantil
Així mateix, i seguint les orientacions comentades en l’apartat anterior, enguany hem eliminat la presència de qualsevol tipus de pantalla a les aules d’Educació Infantil: monitors digitals i ipads.
Reptes i oportunitats: un curs clau per consolidar el canvi
Aquest curs serà clau per demostrar que la competència digital pot consolidar-se de manera global a l’escola. Però per fer-ho, caldrà:
- Reforçar espais com el grup “A LA TAC”, que ha de funcionar com a punt de trobada digital per a tot l’equip docent i on poden compartir experiències.
- Fer que el digital no sigui una capa extra, sinó una part orgànica de l’aprenentatge.
Connectem el futur, un curs més
El digital no és una moda al Meritxell. És un compromís. Amb organització, formació i visió de futur, seguirem connectant el present amb les necessitats dels nostres alumnes. I ho farem com sempre: vetllant pel benestar, sumant esforços, compartint idees i caminant plegats com a comunitat educativa.
Tag:IA, innovacio educativa, tecnologia
