Els professors del Meritxell de ben a prop: Sònia Rojas

Avui entrevistem a la Sònia Rojas, professora i tutora de 4t d’ESO i Community Manager de l’escola

L’Escola som una gran família. A l’Escola Meritxell tenim grans persones i professionals!

Per què un dia vas decidir dedicar-te a la docència?

Vaig estudiar Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions i Superior en Electrònica a Enginyeria i Arquitectura La Salle, Universitat Ramon Llull. Quan estava en els últims cursos em van contractar a la facultat, en el Laboratori de Comunicacions (LABCOM) i com a professora de Càlcul Numèric a segon de carrera i de pràctiques de Compatibilitat Electromagnètica. Va arribar un dia que vaig veure que el que m’agradava era la docència, clar que els alumnes que havia tractat fins aquell moment eren més grans. Però volia provar a secundària, poder despertar l’interès per les ciències i en especial per la Tecnologia. I vaig marxar de la Universitat per venir aquí a l’Escola Meritxell.

Quina és la teva història a l’escola?

Fa 17 cursos que estic a l’Escola! Respecte a les assignatures que he donat durant aquests anys han estat moltes, a l’ESO matemàtiques, tecnologia, física i química, TIC,  emprenedoria… i a Batxillerat matemàtiques, economia de l’empresa i tecnologia industrial, com veieu de tot!.

Fa anys que sóc tutora de 4t d’ESO i m’agrada molt. En aquest curs es tanca una etapa i s’ha de decidir que fer després de l’ESO. És especial, ajudes a definir-se als alumnes, alguns ho tenen clar però altres els veus dubtant i els has de fer un acompanyament cap a la seva decisió. A més, és el curs on anem de viatge de final d’etapa. Al maig, anem una setmana a Itàlia, és molt cansat i s’ha de preparar molt bé, però els alumnes l’esperen amb molta il·lusió i quan passen els anys i et venen a veure sempre et recorden alguna cosa d’Itàlia! Aquí sí que podria explicar moltes anècdotes i coses que ens han passat…

A part sóc la Community Manager de l’Escola, m’encarrego de les Xarxes Socials i de la Newsletter. Quan m’ho van proposar va ser un repte per mi, després d’alguns cursos puc dir que m’agrada molt, a més és una manera de saber que es fa a tota l’Escola!

Com et descrius com a professor?

Com a docent, sóc una professora amb molta paciència i crec que amb bona relació amb els alumnes. Em sento còmode als cursos superiors de l’ESO i a Batxillerat.

Respecte a la forma de donar les classes es pot dir, que durant els transcursos dels anys, he hagut d’anar canviat. Deixant de banda, el canvi de lleis d’educació, també els alumnes que tinc al davant són diferents, el que un curs ha funcionat, al següent potser no. Per això és molt important saber adaptar-se al grup i a la situació. També haig de dir que tinc la sort de compartir assignatures amb molts bons companys i companyes i entre tots intentem anar millorant cada dia.

Des del punt de vista emocional, cada etapa escolar té la seva dificultat. A secundària i batxillerat, tractes amb adolescents, una etapa a vegades difícil, conèixer tot el que els hi passa i ajudar-los en els moments de baixada, o de dificultat també és molt important.

Com definiries l’escola?

L’Escola som una gran família, crec que és molt important el factor humà i que aquí a l’Escola Meritxell tenim grans persones i professionals! Som una escola  oberta, ens adaptem als canvis que ens demana la societat i preparem als alumnes tant en coneixements, com a valors i esperit crític.

Quin és el principal objectiu que et marques amb els teus alumnes?

Com ja he anat comentant, el que vull és despertar interès i curiositat per les ciències i la tecnologia. I que aquells que els hi costi o no li agradin, com per exemple les matemàtiques, no les donin per perdudes, si cal explicar-ho moltes vegades i de diferents formes ho faig. Tothom ho pot fer, amb esforç i constància.

A batxillerat, ja és diferent, els que fan tecnologia industrial són els que en un principi es decanten per una carrera de tecnologia, són els meus petits enginyers i enginyeres! Quan estudien enginyeria i després saps de la seva vida o et vénen a veure, m’agrada pensar que una mica d’aquestes ganes de cursar aquestes carreres els hi vaig transmetre a les meves classes.

I un altre objectiu que tinc, és aprendre sempre, els alumnes t’ensenyen moltes coses. Amb els treballs de recerca de batxillerat, cada any aprenc alguna cosa. Com fer un superordinador, disseny 3D, física quàntica, disseny d’un dron, d’un coet…. són petits exemples del que els meus alumnes m’han ensenyat en aquests últims anys.

I com a persona, fora de l’àmbit professional, qui ets?

Primer de tot, sóc una persona molt familiar. M’agrada estar amb les meves filles, la Laia i la Queralt i amb el meu home, en Rafel. Això, per mi, és el més important, junt amb els meus pares i la meva germana.

I després sóc una persona molt activa tant social com políticament parlant. Durant anys, he estat la Vocal dels Dolços Guerrers (representant dels pares i mares de nens amb diabetis) de l’Associació de Diabètics de Catalunya, la meva filla gran va debutar amb set anys i des de llavors he ajudat a altres famílies que els seus fills han debutat en diabetis. Actualment, formo part de la Delegació de les Comarques Gironines d’aquesta associació. També m’agrada col·laborar en els diferents actes que s’organitzen en el meu barri, Les Creus  de Pineda de Mar.

I des de molt jove, he estat sempre en política. Fa anys, vaig ser regidora d’Ensenyament i joventut de Pineda de Mar, ho vaig deixar durant un temps per dedicar-me a les meves filles, i ara que ja són més grans he tornat a la política municipal. Ara farà dos anys, que junt amb persones de diferents barris de Pineda, vam crear la Plataforma democràtica EnMarxa de Pineda de Mar. Actualment soc una vocal del partit i m’agrada treballar amb els meus companys per a millorar Pineda.

Com veieu, estic una mica entretinguda!

Diploma Dual High School

Diploma Dual American High School Escola Meritxell de Mataró