Com enfoquem l’aprenentatge de l’anglès a l’Escola Meritxell

Autores: STEPH GRIMSHAW & PILI DÍAZ – Primary & ESO/BAT English Coordinators

A l’escola Meritxell la llengua anglesa sempre ha estat una part molt important del procés d’aprenentatge per als  nostres alumnes.  Des de P3 els nostres alumnes senten la llengua anglesa a les aules, al pati, al menjador, és a dir, a tot arreu dins el recinte escolar, i és per això que no els estranya.

Els nens petits tenen molta imaginació i els agrada ser creatius, per tant l’anglès a l’etapa d’Infantil i de Primària és bo per poder potenciar aquests aspectes dels alumnes. Els professors d’Infantil dediquen el seu temps a través de contes i cançons a què els alumnes es familiaritzin amb la llengua anglesa: és quan els nens comencen a comunicar-se amb frases curtes.

A l’etapa de Primària els alumnes dominen més, parlen en frases, escriuen i entenen més i millor gràcies a la seva implicació.  Comencen a utilitzar la llengua en altres llocs, a posar en pràctica les seves capacitats.  Comencen a conèixer persones d’altres llocs on l’anglès és la llengua de comunicació; fan mini projectes, envien cartes i comparteixen experiències amb altres escoles europees, aprenen com són els costums i tradicions dels altres països. Sobretot comencen a veure que la llengua anglesa els permet obrir-se al món.

Les classes i projectes internacionals fets han ajudat a molts alumnes a créixer personalment i conèixer altres cultures

Gràcies als projectes internacionals que portem a terme a la nostra escola, els alumnes poden treballar totes les competències, donant més èmfasi a l’expressió oral i escrita. Això, juntament amb les classes durant el curs, els ajuda a pensar en anglès amb més claredat. Molts d’ells comenten que cada vegada més adquireixen nous conceptes anglesos en el seu dia a dia que els serveixen per ajudar a altres persones, ja sigui a casa veient una pel·lícula amb la família, les noticies en anglès, viatjant o en un concert amb els amics.

Es preparen molt conscientment per poder portar a terme el treball de recerca, on treballen l’abstract en la llengua anglesa. Molts consideren aquesta llengua com la seva materna, ja que en fan ús diàriament i tenen facilitat per canviar el registre. Les classes i projectes fets els han ajudat a molts d’ells a créixer personalment i conèixer altres cultures, tot això gràcies a la immersió lingüística que fem durant l’any. La curiositat amb la qual treballa el nostre alumnat els permet poder anar més enllà de fer simplement gramàtica o vocabulari, i endinsar-se dins en el món de la llengua anglesa en tots els aspectes, així com treballar la fonètica, literatura, història o sintaxi.

D’acord amb l’etapa inicial de l’ESO, a 1r i 2n d’ESO, els fa més respecte parlar en anglès a classe o amb els companys perquè creuen que no dominen la llengua, però gràcies als projectes internacionals que fem amb altres escoles europees, on l’anglès és la llengua comunicadora  entre les escoles, els alumnes s’adonen que tenen més coneixement de la llengua anglesa del que es pensen a priori, parlen millor i tenen bons recursos comunicatius.

Molts dels nostres alumnes de 4t d’ESO assoleixen nivell FCE i durant el Batxillerat el nivell Advanced

Així doncs, a 3r i 4t d’ESO s’enfoquen les classes d’anglès reforçant l’objectiu principal: intentar apropar la llengua anglesa com si fos la materna. És per això que el nivell dels projectes és més elevat així com l’exigència en la confecció dels mateixos, fent-los participar al màxim en la llengua i sentint interès per la mateixa. Aquí és on veuen que tot esforç té la seva recompensa.

D’altra banda, els nostres alumnes des de P3 fins 2n de Batxillerat opten a fer extraescolars d’anglès amb CIC Idiomes, així com de 1r a 4t d’ESO assisteixen setmanalment a uns Speaking Workshops amb les nostres auxiliars de conversa. També des de 3r d’ESO poden inscriure’s al Programa Dual Internacional dins de la nostra escola. És per això que molts dels nostres alumnes de 4t d’ESO assoleixen nivell FCE i durant el Batxillerat el nivell Advanced.

Finalment, ens trobem que quan els nostres alumnes marxen de l’escola i tornen a visitar-nos desprès d’estar a la universitat, ens agraeixen aquest esforç i dedicació a les classes per tal de poder donar el millor d’ells tant dins com a fora de l’escola. S’adonen que l’anglès els ajuda a ser més autònoms i és més que una llengua: és part d’ells.

Diploma Dual High School

Diploma Dual American High School Escola Meritxell de Mataró