Afanya’t a poc a poc

Hem de donar resposta al ritme frenètic que imposa la societat actual assegurant un desenvolupament dels infants adequat

Estem en un moment de profunds canvis a nivell educatiu. Els nostres nens han canviat, les famílies han canviat i la nostra societat ha canviat: ens hem adonat que els nens posseeixen una sèrie d’intel·ligències diferents –múltiples- que els fan capaços de convertir-se en persones competents no només sota criteris purament acadèmics, que les famílies tenen diferents mides i formes, i que la societat està en permanent creixement i sotmesa a un ritme diari molt elevat i estressant.

Innovacio educativa a l'Escola Meritxell de MataróEn aquest context, les escoles, especialment a l’etapa d’educació infantil (0-6), comencem a canviar per adaptar-nos a aquesta nova realitat. Les dinàmiques d’aprenentatge que es dissenyen donen cabuda al desenvolupament d’infants de diferents característiques. Qui té gust per escoltar, escolta; qui necessita experimentar, pot experimentar; qui requereix fer i desfer analitzant hipòtesis, troba també el seu espai a l’aula.

També hem de donar resposta al ritme frenètic que imposa la societat actual assegurant un desenvolupament dels infants adequat. La manera que tenim d’assegurar que els infants es desenvolupin de la millor manera possible és oferint un contrapunt tranquil, reflexiu, observador i analític.

Festina lente o afanya’t a poc a poc és una frase feta servir ja per l’emperador August, per fer-nos notar que la millor manera d’avançar i d’assegurar uns objectius a llarg termini, com els de l’educació, és anar a poc a poc, amb pas ferm, les coses clares i tenint-ho tot molt ben pensat.

Aquest afanya’t a poc a poc també entra en les rutines de l’escola a través dels mestres i dels nens. Els mestres hem d’observar pausadament els infants, les relacions que estableixen entre ells i amb nosaltres, hem de gaudir de tots els processos que formen part de les dinàmiques d’aprenentatge amb amor i tendresa, no amb presses ni amb nervis o estrès. Només així podrem apreciar aquella mirada que es dirigeixen els alumnes entre ells, només així podrem desxifrar les il·lusions i les pors que hi ha dins dels caparrons que ens envolten a diari i, de retruc, arribar al seu cor.

Iñaki Brosel i Goiricelaya
Cap d’Estudis d’Educació Infantil de l’Escola Meritxell